Oldalak

2014. július 11., péntek

2014 évi 3 napos kirándulás


Úti célunk Baranya megye nevezetességeinek megtekintése


Indulás: 2014. július 02. szerda reggel 7 óra
Érkezés: 2014. július 05. szombat délutáni órák
Paks:
Hazánk egyetlen ipari méretű nukleáris létesítménye a kezdetektől a nyitottság politikáját folytatja. Ennek szellemében nyitotta meg látogatóközpontját, ahová előzetes bejelentés nélkül is be lehet térni Budapest és Pécs között félúton.
A bejáratnál a látogatókat a “Paksi disputa” című alkotás fogadja, ahol elsétálhatnak a világhírű tudósok - Wigner Jenő, Neumann János, Szilárd Leó, Teller Ede és Hevesy György - mellszobrai között.
Az épületben lévő, ember- és természetközpontú kiállítás az atomenergiát kívánja elhelyezni a hétköznapok világába. A belépőt nem nukleáris berendezések, műszaki adathalmazok fogadják, hanem egy nagyméretű akváriumot lát a Duna élővilágával. A kiállítás helytörténeti, néprajzi emlékekkel folytatódik, hogy majd eljusson a nukleáris energia alkalmazásának egyszerűsített titkaihoz. Közben a látogató is „aktivizálódik”: lehívja az őt érdeklő képes információkat a számítógépek képernyőjére, hozzájuthat a világ bármelyik atomerőművének legfontosabb adataihoz. Komoly erőpróbát jelent, amikor egy energiakerékpár segítségével villamos energiát kell termelnie. Megtudhatja az atomerőmű pillanatnyi teljesítményét, a ködkamránál bepillanthat a mikrovilág rejtelmeibe. Közben tájékozódhat a világ energiahelyzetéről, a nukleáris energetikai beruházásokról, az üzemidő-hosszabbítás fontosságáról.
Valósághű üzemanyag-kazetták jelképezik a reaktor aktív zónáját, majd animációs modell mutatja be a blokkok működését. A bizalom képernyője segítségével bárki megtudhatja, hogy mi történik abban a pillanatban a vezénylőteremben, az atomreaktorok csarnokában, vagy a villamos energiát előállító generátorok környékén.
A technológiai és környezeti ismeretek birtokában már könnyebb eligazodni a radioaktív hulladékok kérdéskörében, majd hasznos információkhoz lehet jutni az új blokkok építésének lehetőségéről is.
A látogató megismerkedhet a megújuló energiaforrásokkal is, maga kapcsolja be a napelemek áramkörét és figyeli az eredményt. A vállalkozó kedvűek a kiállítás végén a vizsgáztatógépekhez léphetnek, és számot adhatnak a megszerzett tudásról. A sikeresen teljesítők emléklapot kapnak jutalmul.
Az épület tetején levő üvegkupolából panoráma nyílik az erőműre. Pihenésként a mini postahivatalnál meg lehet írni az üdvözletet a barátoknak, amelyhez a képeslap és a bélyeg ajándék. Sokféle tájékoztató prospektus vihető útravalónak. A létesítmény múzeumként is működik, lehetőség van emlékbélyegzésre is.

A látogatás végén hűtőmágnest és kislabdát hozhattunk el emlékbe.

Abaliget
Szállásunk a Campingben az üdülőházak 3 ágyas, zuhanyozós fürdőszobás faházaiban voltak Rendelkezésünkre állt tálalókonyha, társalgó-étkező és tűzrakó hely.
Ízletes vacsoráinkat a 3 nap alatt a Camping étterem teraszán fogyasztottuk el, ahonnan kilátás nyílt a környező fával benőtt dombokra, tavakra.

A falu a Dél-Dunántúlon, a Mecsek nyugati lábánál fekszik, Pécstől kb. 15 km-re. Egy festői völgyben helyezkedik el, amelyet dombok és erdők szegélyeznek. Különleges ismertetői az Abaligeti Cseppkőbarlang, az országban egyedülálló Denevérmúzeum és két mesterséges tó – alkalmasak csónakázásra és horgászatra - a csodálatos természeti értékeken kívül.
Abaliget története
Abaligetet kelta eredetű településnek tartják, de a barlangban talált bemosott tárgyak, állatcsontok és a velük azonos jellegű, külszínen talált használati eszközök együtt bizonyítják, hogy már a történelem előtti időkben lakott ember, ha nem is a barlangban, de az Abaligeti-barlang közvetlen környékén
A kora vaskor idején bukkant fel ezen a vidéken az első ismert nevű nép, az illyr nép. Őket a kelták hódították meg, elfoglalták földváraikat és vegyültek egybe velük. A rómaiak Pannónia nevű tartományukban főként a keltáktól is lakott helyekre települtek. Így volt ez ennek a vidéknek az esetében is. Ebből a korból egy bronzból készült, ruhátlan Venus szobor, valamint hamvasztásos sírok kerültek elő. A rómaiak után a népvándorlás törzsei vonultak át a tájon. A hunok, germánok, avarok, szlávok után megérkeztek a honfoglaló magyarok. A falut az Aba nemzetség alapította a 11. században. Nevének előtagja - Aba - bolgár-török eredetű "atya" jelentésű személynév és ősi magyar nemzetségnév. Utótagja - liget - a "kisebb erdő" jelentésű szóból ered. Az írásos emlékekben 1332-ben bukkant fel először "Abaligethe" neve. A török hódoltság idején elnéptelenedett a vidék. A pécsi török ugyan megbecsülte a falvakat, ahonnan élelmet szolgáltattak a városba, de a mecseki völgyek magyar lakossága jórészt kipusztult, illetve kicserélődött.
Az 1721-es Visitacio canonica, amely természetesen az egyházi épületek állapotára terjedt ki, így ír: "Az elpusztult Báligethen (Abaligeten) van egy egészen tetszetősen épített kápolna Szent Magdolna tiszteletére. Északi falát időálló kőből, a többi részét égetett téglából építették, bolthajtásos szentélyével, oldalfalaival és tornyocskáival együtt egészen jó állapotban. Tetőszerkezete zsindely." A lerombolt templomok körül a lakóházak is elpusztultak. A 18. század elején lassan indult meg az újjáépítés.
A lerombolt falvak helyére zömmel német jobbágyok érkeztek több hullámban és Németország különböző tájairól. Letelepedésüket több évig tartó adókedvezmény könnyítette. A század közepén már a magyar népesség is jelen volt a faluban. A telepesek hosszú ideig megőrizték zárt közösségüket. A falu egyetlen utcáját a kocsmáig régen Magyar utcának, a kocsmától az alsó faluvégig Német utcának hívták. A község egyházi birtok volt, a pécsi papnevelde, illetve a pécsi egyházmegye káptalanja gyakorolta a földesúri jogot. 1799-ben 120 ház volt a faluban.
A lakosság nagyobb része német, magyarok mindössze nyolc-kilenc házban laktak. A történelmi események - az 1848-as forradalom és szabadságharc, az első és a második világháború - errefelé is megmozgatták a környék falvainak népét. A két háború között számos gazdag, jómódú ember lakta ezt a vidéket. Állattartással, földműveléssel foglalkoztak. A szegényebbek a tehetősebb gazdákhoz, vagy távolabbi vidékekre járt részesaratónak. Voltak iparosok is, de az erdő, a kőfejtő is adott munkát. Különös kiváltság volt, ha valakit a vasútnál alkalmaztak. A II. világháborút követően sok embert kitelepítettek, elkobozták vagyonukat. Néhány év alatt nagyon megváltozott a település lakossági összetétele: a kiszökött, vagy kitelepített lakosság helyébe a Felvidékről, a Nyírségből, a Dél-Alföldről érkeztek csoportok és a letelepedést vállaló cigányság is megjelent.
2000-ben megjelent az Abaligeti Krónika millenniumi helytörténeti kiadvány a Tóvidék Egyesület gondozásában. Tóka József tanár sokáig kutatta a falumúltat, kézirata azonban elkallódott. Gábor Mária tanárnő a lakók segítségével értékes helytörténeti tárgyakat gyűjtött össze. Ennek az anyagnak a felhasználásával állandó helytörténeti kiállítást  rendeztek be a régi iskolában. A községnek jól működő óvodája, egyházi fenntartású iskolája, teleháza, felnőttek klubja, sport egyesülete, polgárőrsége van. A Pécsi Többcélú Kistérségi Társuláshoz tartozó településnek jelentős idegenforgalmi hagyományai vannak.
A barlang mondája a török kort idézi:
Abaligeti-barlang és a törökök  Az abaligetiek a törökök elől a falu határában levő barlangba menekültek. Egy falubeli azonban elárulta őket. A törökök nagy tüzet gyújtottak a barlang bejárata előtt, hogy kifüstöljék a magyarokat. Azok azonban a füst vonulását figyelve titkos kijáratra akadtak, melyen át a hegy ellenkező oldalán kibújtak a szabadba. Csendben megkerülték a hegyet, s hirtelen rajtaütöttek a törökökön, akik közül aki kinn maradt, az ott pusztult el, aki pedig idejében befutott a barlangba, azt meg a saját füstjük ölte meg. A magyarokat bátorságuk, leleményességük megszabadította.
Abaligeti cseppkőbarlang
A Mecsek egyik legismertebb és legnépszerűbb természeti látnivalója az Abaligeti-gyógybarlang. A víz eróziós tevékenysége által alakított formavilága következtében régebben a világ száz természeti csodája közé sorolták.
A folyamatos kutatások nyomán vált ismertté a gyalogosan, kényelmesen megtekinthető 466 méteres főág és a három, nehezen járható mellékág. A barlang, az emberi szem számára láthatatlanul, ma is változik. Erről a járat teljes hosszában folyó patak gondoskodik. Klímája, köszönhetően a 97 %-os páratartalmú levegőnek és a benne található gyulladáscsökkentő kalcium-ionoknak a légúti, allergiás és asztmatikus betegségekben szenvedőknek hoz enyhülést.
A Cseppkőbarlang története
A kagylós mészkőben kialakult cseppkőbarlang a Dél-Dunántúl leghosszabb patakos barlangja. A barlang a Katya-patak forrása. A mélyből előtörő víz egykor több malmot hajtott, ma a barlang vize táplálja Abaliget két mesterséges tavát.A tudósok az abaligeti barlang korát félmillió évre becsülik. A triászból származó mészkőréteg a pleisztocén középső szakaszában keletkezett.
A barlang történetével kapcsolatos legrégebbi adatot az abaligeti plébánia iratai őrzik. A Decreta visitacionis című kéziratos feljegyzés, melynek vezetését 1829-ben kezdték meg, elmondja, hogy a barlangot 1768-ban fedezte fel Mattenheim József helybéli molnár. A hagyomány szerint vízimalma a Katya-patak partján állt. Feltűnt neki a rendszertelen vízhozam, és egy hosszabb száraz időszakban, amikor a malmot hajtó patak vize elapadt, a víz folyását követve bejutott a barlangba.
Ez a kézirat említi meg azt is, hogy a barlangot már a török utáni első plébános, Riedl Antal idejében Paplikának nevezték, minden bizonnyal azért, mert az abaligeti plébános a barlang elő-üregét pincének használta.
A barlangot tudományos igénnyel először Kölessy Vince, a káptalani birtok ispánja kutatta át 1819 nyarán. Elkészítette a barlang alaprajzát és keresztmetszetét. Dolgozata 1820-ban a Tudományos gyűjtemény című folyóiratban jelent meg. Ez az első hiteles és tudományos igényű barlangleírás.
Kölessy Vince dolgozata után sorra jelentek meg az Abaligeti-barlangról szóló leírások, amelyek magyar, német, francia nyelven ismertetik a barlang szépségeit.
A 19. század végén Wosinszky Mór, a szekszárdi múzeum igazgatója végzett a barlangban és környékén régészeti vizsgálatokat. Az Archeológiai Értesítőben megjelent dolgozatában írta le, milyen őskori leletekre bukkant a barlang környékén.
Az 1920-as években a figyelem a barlang növény- és állatvilágára is kiterjedt. Bokor Elemér 1923-ban korszerű térképet készített a barlangról. A barlang élővilágának vizsgálatában Gebhardt Antal érte el a legnagyobb eredményeket. Kutatási eredményei az 1930-as évektől jelentek meg a folyóiratokban, tudományos közleményben. 1959-ben jelent meg a barlangról szóló átfogó ismertetése, amelyet Oppe Sándorral együtt írt.
A barlang mintegy 466 m hosszú, átlagmagassága 3 m, szélessége 2 m. A főfolyosóból nyíló mindhárom oldalág keskeny, nehezen járható.
Klímája kiegyenlített - a páratartalom 97%-os, az átlaghőmérséklet 12,6 oC - , kiválóan alkalmas légúti megbetegedések - krónikus bronchitisz, asztma, légcsőhurut - gyógykezelésére. A barlangot a közelmúltban gyógy-barlanggá nyilvánították.
A barlang állatvilágát sokan tanulmányozták. Ennek eredményeként 1934-ben már 190 állatfajt mutattak ki és írtak le, köztük a vak víziászkát, százlábúakat, több aprófutonc fajt. A barlang jelentős denevérpihenő. A téli időszakban a zavarást jól tűrő kis- és nagy patkósdenevérek százai figyelhetők meg. A napjainkban történő felmérések mintegy 19, a barlangban szaporodó, vagy ott telelő fajt határoztak meg.
A világítás hatására kialakult lámpaflóra kutatását az 1960-as évek végén kezdték meg. 15 mohafajt határoztak meg, de már páfrányok is éltek a lámpák körül. A szakszerűtlen, elavult világítási rendszer következtében elburjánzott lámpaflóra vizsgálatát és a környezetidegen növények eltávolítását a 90-es években megkezdték, de a rossz világítás miatt rövid idő alatt visszatelepült a vegetáció. A barlang 2001-ben befejezett teljes rekonstrukciója után ismét elvégezték a növénytelenítést. A csökkentett fényerőnek, a lámpatestek jobb elhelyezésének, a szakaszolásnak és az éves karbantartásnak köszönhetően várhatóan visszaszorul a lámpaflóra.






2014. július 3. Bikal

Falu

Az Élménybirtok főbejáratán történő átkelés egyfajta átszellemülés is, felkészülés a századokon átívelő időutazásra, mely a középkori faluban veszi kezdetét.
Ha esetleg a településrész másik oldaláról, az óváros felől érkezünk a számos érdekességet rejtő falusi főutcára, óriási kontraszt tárul elénk, mely segít megismerni és megérteni, hogy milyen hatalmas társadalmi különbség, a mindennapi életre is kiható eltérés mutatkozott már a középkorban is egyazon ország vidéki és városi környezetben élő népe között.
A falu a tapasztalás örömén túl számos kézműves foglalkozást, érdekes időtöltési lehetőséget is tartogat a látogatók számára:

Falu

  • Kosárfonó műhely
  • Fazekas műhely
  • Kovácsműhely
  • Állatsimogató
  • Zöld Diófa csárda
  • Madaras színpad
  • Vízimalom
  • Főbejárat
  • Déli kapu

Óváros
Az Élménybirtok fallal körbevett, a látogatókat 4 robusztus kapun keresztül utcáira engedő óvárosa különleges hely, ahol valósággal megelevenedik a történelem, melynek itt tartózkodása során a vendég is részese lehet.
Az autentikus épületek között kanyargó utcák élmények sorát rejtik: egymást érik a középkori iparosok műhelyei, melyek szinte mindegyikében kipróbálható, elleshető egy-egy mesterfogás; a fogadó ínycsiklandó ételekkel várja vendégeit; az Apródképző pedig a korabeli lovagi és persze apródi életbe enged betekintést, miközben az érdeklődő akár maga is középkori harcossá válhat egy kis időre.

Gagyizda

Az óváros kacskaringós utcáinak talán egyik legimpozánsabb épületében található a Gagyizda. Szinte nincs is olyan látogató, aki ne térne be a középkori ajándékboltba. A boltban korhű ruházatba öltözött eladó segít kiigazodni a gazdag felhozatalban, melyben mindenki meglelheti az érdeklődési körének és pénztárcájának leginkább megfelelő szuveníreket és a középkori múltat idéző, ám a jelenben is praktikus használati- vagy éppen dísztárgyakat.

Óváros

·         Gagyizda
·         Apródképző
·         Pékműhely
·         Szabóműhely
·         Fafaragó műhely
·         Szobrászműhely
·         Bőrműves műhely
·         Gyertyaöntőműhely
·         Ékszerkészítő műhely
·         Mézeskalácsos műhely
·         Fogadó a Fehér Hattyúhoz
·         Mesterségek Háza
·         Északi kapu
·         Keleti –kapu
·         Kutas tér

Városon kívül
Az Élménybirtok városon kívüli része a tettek mezeje. Az Északi-kapun túl számos, főként a lovagi múlttal összefüggő attrakció és foglalkozás várja a látogatókat.
A hatalmas Főtér, a lovagi küzdőtér és a lovas istálló mind olyan hely, ahol fiatal és idősebb egyaránt rácsodálkozhat a középkor küzdelmes, ugyanakkor rendkívül kalandos oldalára, s ezzel együtt testközelből ismerheti meg a korabeli katonák életének meghatározó momentumait. A városon kívüli területeken hangsúlyos szerepet kapnak a nemzetünk jelképének tekinthető lovak is: a vendégeknek lovaglásra és kocsizásra is lehetőségük van.

Főtér

A Főtéren mindig nagy a nyüzsgés. A hatalmas kiterjedésű terület egyfelől fontos közlekedési útvonal, hiszen az óvárosból ezen át visz az út a lovagi küzdőtérre és az istállóhoz, másfelől önmagában is igen szórakoztató, megannyi élményt ígérő hely. A Főtéren felállított sátortábor és környezete korábban a vitézek harci játékainak és fegyverbemutatóinak helyszínéül szolgált, mára azonban a felnőtt harcosok helyét az ifjú nemzedék tagjai foglalták el.

Városon kívül

Főtér
Lovagi küzdőtér
Lovagterem
Lovas istálló




2014. július 4. péntek Pécs

Zsolnai negyed
A Zsolnay Kulturális Negyed kiállításai megtekinthetők vezetéssel is, amit a mi csoportunk is igénybe vett.
A Zsolnay Kulturális Negyed a  Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa projekt legnagyobb beruházása volt, mely a pécsi  Zsolnay Porcelánmanufaktúra területének nagy részén épült 2 év alatt. A több mint 11 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően új életre kelt a porcelánmanufaktúra 5 hektáros területe. A Közép-Európa egyik legnagyobb gyárépületegyüttes rehabilitációja során megvalósuló kulturális negyed tartalmilag négy részre tagolódik. A míves negyed  legfontosabb elemei a Zsolnay családdal és történettel kapcsolatos kiállítás, Winkler Barnabás egyedülálló Rózsaszín Zsolnay kiállítása, valamint a Sikorski-házban kiállított Gyugyi gyűjtemény. Ezekhez kapcsolódik a felújított Zsolnay-mauzóleum, az Alkotó- és Inkubátorház, valamint a Kézművész utca üzletsora. Az Alkotó negyed ad helyet kulturális intézményeknek, vendéglátóhelyeknek és fesztiváloknak.
A hatalmas szabású projekt kivitelezése 2009 novemberében kezdődött.  Ennek részeként a meghatározó jelentőséggel bíró Zsolnay manufaktúrát átköltöztették a negyed keleti részébe. A megüresedett épületeket átépítették, felújították, a rossz állapotúakat lerombolták, emellett megszépült a gyár értékes növényeket rejtő, műemlék szobrokkal, vázákkal díszített parkja is. A kulturális negyedet teljes egészében 2011 decemberében adták át.
A negyed hivatalos bemutatkozója a nagyközönség számára az I. Zsolnay fesztivál volt, amelynek első napja 2012. április 27-én volt. A negyed öt napon át biztosított fesztiválhelyszínt mintegy hatvan produkció és közel ötszáz előadó részére. A fesztivál költségvetése 50 millió forint volt. Az ünnepélyes megnyitón színes füstök szálltak fel a több évtized óta nem működő gyárkéményekből. A hazai és külföldi hírességeket felvonultató rendezvényen több ezer ember vett részt.
A negyed a sikeres fesztivál után egy szintetikus anyagú korcsolyapályával hívta fel magára a figyelmet. A Pirogránit udvaron polimer panelekből felállított 130 fős korcsolyapálya 2013. január és március közepe között működött.
A második Zsolnay fesztivál több mint 140 programjára, komoly- és könnyű zenei koncertjeire, színházi előadásaira, irodalmi eseményeire és gyerekprogramjaira közel tízezer ember látogatott el.


Máriagyűd
Siklós-Máriagyűd Pécstől délre, az 58-as számú úton haladva, 25 km-re fekszik. A Kegytemplom a Tenkes-hegy lábánál található, melyet siklósi útról messziről jól látni mindkét irányból.
A Máriagyűdi Római Katolikus Plébánia az egyik patinás egyházi központja Dél-Baranyának. Míg a középkorban a gyűdi templomközösség tartozott csak ide, a Hódoltság időszakát követően a ferencesek működése nyomán a környék református falvaiban megtelepedő katolikus családok lelki gondozása is feladatává vált. 1950 után az egyházmegyés papok által működtetett kegyhely folytatván ezt a gyakorlatot az egész környék katolikusait ellátta. Idővel egyre több helyen kápolna épült, majd külön plébániák létesültek, folyamatosan csökkentve a plébánia területét.
Jelenleg a Máriagyűdi Plébánia csak a kegyhely ellátását és a gyűdi templomközösség lelki gondozását látja el. A templomközösség ezért egyet jelent az egyházközséggel, amely a kegyhely nagy családja. Tagjai segítenek fogadni a zarándokokat, ők szervezik meg a búcsúkat, és segítenek önzetlenül azok lebonyolításában. A bazilika ünnepei az ő közös családjuk ünnepe is.
Ezeken az oldalakon azokat az információkat találják meg, ami elsősorban az itt élőket, a bazilika köré szerveződő közösség életébe bekapcsolódni szándékozókat érintik.
Bazilika
Gyűd első okleveles említése 1290-ből való. A XVII. század végén Mária-jelenések történnek, és legendák születnek, melyek szerint már a magyarok előtt itt élő szlávok óta Mária-szobor állt itt, és a hely a Forrásközi Nagyasszony oltalma alatt áll. 1689-től ferencesek gondozzák a kegyhelyet.
A ma látható kegyszobrot Nesselrode Vilmos püspök adományozza 1713-ban. 1739-1742 között a templomot barokk stílusban megnagyobbítják és átépítik.
1805-ben V. Piusz pápa kegytemplomnak nyilvánítja Gyűdöt, és búcsú-kiváltságokkal látja el.
1950-ben, a szerzetesrendek feloszlatásakor a kegyhelyet a ferencesektől világi papok veszik át. A kilencvenes években teljesen felújítják a templomot.
2008-ban XVI. Benedek pápa basilica minor címet adományoz a kegytemplomnak, ami újabb búcsú-kiváltságokkal jár.
Ma is ezrek és ezrek jönnek egy-egy búcsú alkalmából, és keresik azt a belső megnyugvást, amit a világ – bármely gazdag is – nem nyújthat.
A Máriagyűdi Bazilika Magyarország egyik legkedveltebb zarándok-célpontja. Ennek oka, hogy évszázadok óta a Tenkes-hegy lábánál a megpihenés, elcsendesedés, feltöltődés és gyógyulás élményében részesül a bizalommal hozzánk érkező zarándok.




Pécsvárad

A pécsváradi bencés apátság, a török kiűzése után uradalmi központként működött, jelenleg múzeum és szálloda. Az altemplom apszisában található freskó Árpád-kori művészetünk egyik legkorábbi emléke (1158). Az 1955-1988 közötti időben zajlott régészeti feltárás a Szent Benedek Regulája szerinti bencés monostort mutatja be a pécsváradi vár udvarán. 
A vár észak-nyugati szárnyán a földszinten található a Géza fejedelem korabeli udvarház korjelző lőrésszerű ablakaival. Trónra lépése előtt, 998-ban ezt adományozta Szent István az egyháznak. A Rómából a koronát elhozó Asztrik volt a monostor első apátja.
A középkori felvonóhídon, a farkasverem felett lép ma a látogató a X. századi monostor területére. Jobbról a monostor, balról annak kápolnája, az előterében múzeum található. Továbbá a monostor épségben megmaradt egyik temploma a X. század végéről. A monostor további részeit az udvaron, a romkertben szemlélhetjük: nagyméretű gótikus csarnoktemplomhoz vezet a lépcsőfeljáró a kapubejárattal szemben. A templomhoz oldalról kápolnák csatlakoznak. A templomtól délre a XIV. században kerengős gótikus kolostort alakítottak ki. Látható az 1351-ben épült nagyméretű apáti palota első szintje, továbbá a gótikus kolostor közösségi helyiségei.
A monostort már alapításától fogva várszerűen megerősítették. Erről nevezték a helyet Váradnak, Pécsváradnak. Több bástyája közül a legkésőbb, a török ellen 1490-es években épített torony maradt meg. A török ideérkezte, 1543 júniusa előtt a kolostorvárat utolsó apátja, Martinuzzi Fráter György felrobbanttatja, s ekkor megsemmisülnek az udvaron álló pompás építmények.
A török után Közalapítványi Uradalmi központ lesz a vár. Megtartják és kiegészítik a középkori alapú várfalakat. A barokk kor építkezéseit őrzi a kovácsműhely, emeletén Kígyós Sándor állandó kiállítása látható. Továbbá az István Király Szálló földszintje, amelyre az 1980-as években épített két emelettel alakítják ki a mai szállodát, s összekötik a XV. századi toronnyal.
A kapu feletti évszám szerint 1754-ben nyitották a középkori falakon a vár gazdasági bejáratát. Ettől balra áll Borsos Miklós István király-szobra.
Az államalapítás-kori monostor emeleti szintjén ma reprezentatív termek szolgálnak konferenciák, esküvők, ünnepségek, koncertek céljára.

Zengővárkony
Baranya megyében található település, Pécsváradtól 3 kilométerre fekszik. A zengővárkonyi Madonna névre elkeresztelt őskori agyagszobrocskát, amelyet Dombay János hozott a felszínre, a pécsi Janus Pannonius Múzeum őrzi. A település nevezetességei között tartják számon az ősi szelídgesztenyést, a Nemzetközi Szalmagyűjteményt és a Tojásmúzeumot.

 A fafaragó Berta János kiállítása, Fülep Lajos emlékháza, a Császár János emlékház, a Tájház vagy a nemzetközi hírű Tojásmúzeum,  a Szalma-Kincs-Tár mind olyan értéke a 415 lakosú falunak, amely miatt sok ezren zarándokolnak ide,  messze földről is. És itt van a híres szelídgesztenyés az erdőkkel és mezőkkel már életében is együtt élő Rockenbauer Pál sírhelyével. A nemzetközi hírű a Zengővárkonyi Hagyományőrző Népi Együttest még Császár János szervezte meg a hetvenes években. 
Dallamos nevű, varázslatos szépségű település a Keleti-Mecsek lábánál meghúzódó Zengővárkony. A dúslombú erdők által óvott, takaros gyümölcsösökkel körülölelt, kacskaringós patakkal tarkított falu legnagyobb büszkesége a messze földön híres szelídgesztenyés. Az első gesztenyefákat még a törökök elől menekülő magyarok ültették, így ma számos 5-600 esztendős, hatalmas famatuzsálemmel találkozhatunk. A helybeliek megkedvelték a különleges mediterrán fát, egyre többet ültettek belőle. Így a gesztenyés lassacskán 40 hektárnyi területen terjeszkedett el. 
A község története a régmúltig nyúlik vissza. A Pécsváradi Apátság alapítólevele szerint a területet Szent István adományozta a monostornak. Az Árpád-kori oklevelekben Villa Varkun, Warkun, majd Varkon néven említik, lakói az apátság nemes jobbágyai voltak. A falu magyar lakossága túlélte a török hódoltság nehéz évtizedeit is, sőt, egyes feljegyzések szerint az oszmánok elöl menekülő görögök is betelepedtek a Zengőalja védett erdeibe. Egy Basileus nevű görög remete emlékét ma is őrzi a bővízű Balázs-forrás. Más hagyomány a Morvaországból idemenekülő huszitákról beszél, ők lehettek névadói a falu határában lévő Tótok Szőlleje nevű területnek. A törökök kiűzését követően a színmagyar községbe a XVIII. század végén több német család is beköltözött. A református templomot 1787-1802. között építették, ma műemléki védettséget élvez. A templom melletti parókián rendezték be a község méltán híres lelkésze, az 1929-49. között itt élt művészetfilozófus, Fülep Lajos emlékszobáját. A 30-as években óriási szellemi fejlődés kezdődött a falu életében, a tudós Fülep mellett jó barátja, a néptanító Császár János is a helyi hagyományok, a megszerzett tudás megőrzésén dolgozott. Tevékenységüket ma emléktáblák hirdetik. 
Legfontosabb helyi hagyományuk, a Leányvásár is fontos összekötő kapocs. A több száz éve kialakult szokást – ahogy Fülep Lajos írta, a „kálomista búcsút”- most is Lukács napján tartják. Manapság kétévente Leányvásár címmel, a köztes esztendőkben „Gesztenyeszüret a Zengő alján” elnevezéssel szervezik a mulatságot. A húsvéthoz is számos helyi szokás kapcsolódik. Virágvasárnap az asszonyok közösen, ősi, viasszal rajzolt motívumokkal festik gyönyörű hímes tojásaikat. Régi minták köszönnek vissza a helybeli szőtteseken is. Ördög Béláné rozmaringos és a csibeszemes vásznai messze földön híresek. A helyi viseletben is különleges kézimunkák díszelegnek, de a cifra ruhák ma már csupán ünnepeken, rendezvényeken láthatóak a Zengővárkonyi Hagyományőrző Népi Együttes tagjain. A gyöngyös, pántlikás párta, a díszes szoknya, a mintás kötény azonos a sárközi viselettel, ahogyan a várkonyiak is velük azonos nemzetségűnek tartják magukat. A hosszan kanyargó Arany János utcán sétálva számos század eleji lakóházat, gazdasági épületet láthatunk, amelyek közül több is védett népi építészeti emlék. A Tájházat a Kossuth Lajos utcában találjuk. A műemlék jellegű lakóházban a jellegzetes használati tárgyakat, bútorokat gyűjtötték össze. Itt működik a Kézművesek Baranyai Egyesülete, tagjai a hagyományos kismesterségek és a paraszti kultúra megismerését, továbbadását tűzték ki célul. A tájház udvarán álló pajtában nyílt meg az országban elsőként a „Míves Tojásmúzeum”, amelyet a Millenniumi Kormánybiztosi Hivatal támogatásával, a magángyűjtő dr. Nienhaus Rózsa, Zengővárkony önkormányzata és a kézművesek összefogásával hoztak létre.

HALÁSZCSÁRDA Dunaföldvár

Mint minden évben hazafelé tartva most is útba ejtettük a halászcsárdát, ahol a halászlé ezúton is elnyerte a tetszésünket.

Nincsenek megjegyzések: